Veelgestelde vragen nieuwe postcode

Hieronder vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Wat als mijn nieuwe postcode niet herkend wordt bij websites en webwinkels?
We merken dat de nieuwe postcodes nog niet overal herkend worden. Wij hebben de nieuwe postcodes doorgegeven aan diverse overheidsinstanties, maar het kan even duren voordat het in al hun systemen is verwerkt.  Als je online een product wilt bestellen bij een winkel die je nieuwe postcode nog niet herkent, dan kun je nog je oude postcode gebruiken. PostNL blijft je post met je oude postcode namelijk nog bezorgen tot 15 januari 2019. Ook DHL beschikt over de nieuwe postcodes.

Ik heb een bedrijf en de nieuwe postcode van mijn bedrijf is in Google nog niet aangepast. Wie lost dit op?
Het klopt dat postcodes voor bedrijven in Google nog niet zijn aangepast. Google heeft aangegeven dat ze dit niet zelf aanpassen, omdat je dit voor je bedrijf alleen zelf kunt doen. Hier vind je een uitleg hoe je zelf je bedrijfsgegevens kunt aanpassen in Google.

Op www.funda.nl zijn de nieuwe postcodes nog niet bekend. Klopt dat?
We krijgen van inwoners de melding dat de nieuwe postcodes nog niet gevonden kunnen worden op www.funda.nl. De technische afdeling van funda heeft het postcode bestand  van onze gemeente en ze verwacht dat ze in het najaar alles heeft aangepast.

Wat als de postcodeloterij valt? Antwoord van de Nationale Postcode Loterij:
"In z'n algemeenheid geldt dat een deelnemer zelf verantwoordelijk is voor het doorgeven van de postcode waarop hij/zij meespeelt. Als een postcode wordt opgeheven of om wat voor reden wijzigt, gaat dit ook op. Er bestaat geen automatisch omzetproces naar de nieuwe postcode. Bij een nieuwe postcode is er een overgangsfase voor de invoering daarvan. Wij volgen daarin het landelijke postcodesysteem, wat betekent dat het momenteel voor de deelnemers uit de gemeente Heusden mogelijk is om mee te spelen op zowel de oude als de nieuwe postcode. Het rekeningafschrift is het bewijs van deelname. Mocht een deelnemer twijfelen met welke postcode hij meespeelt, dan geeft het op zijn rekeningafschrift vermelde lotnummer dat aan." (Bron: Nationale Postcode Loterij, afdeling Ledenservice van 18 januari 2018). 
U kunt de Nationale Postcode Loterij bereiken via 0900-300 1500 op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. www.postcodeloterij.nl

Wat betekent dit voor mij als particulier / ondernemer / vereniging? Wat moet ik zelf doen? Aan wie moet ik het zelf doorgeven?
Vanwege de Wet op de Privacy kunnen we niet alle organisaties informeren over je nieuwe postcode. Dit betekent dat je zelf onder andere je werkgever, bank, verzekeraar, telecomaanbieder, (sport)verenigingen, nutsbedrijven (behalve Brabant Water), school/opleiding, familie en vrienden op de hoogte stelt. Mocht de instantie die van jou je nieuwe postcode krijgt deze wijziging niet accepteren of meer informatie nodig hebben, dan is het handig om de brief die je van ons kreeg met daarin je nieuwe postcode te scannen en naar die instantie te sturen. Als dat tot problemen leidt, bel de gemeente dan voor advies via (073) 513 17 89 of mail naar info@heusden.nl.

Wat doet PostNL voor mij?
Als je nog post ontvangt met je oude postcode op de envelop, wil je dan de afzender informeren over je nieuwe postcode? Hiermee voorkom je dat post met je oude postcode retour afzender wordt verzonden door PostNL.

Wat doet de gemeente voor mij? Welke overheidsinstanties krijgen het via de gemeente door?
Je nieuwe postcode hebben wij doorgegeven aan diverse overheidsinstanties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de belastingdienst, zorgverzekeraar, pensioenfondsen, Kadaster, Waterschap, Brabant Water, Sociale Verzekeringsbank (SVB) en rijksdienst voor het wegverkeer (RDW); kijk hier voor een uitgebreid overzicht. Het kan nog even duren voordat het in al hun systemen is verwerkt.  

Welke dorpen hebben een nieuwe postcode?
Alle adressen in Doeveren, Heesbeen, Oudheusden, Herpt en Hedikhuizen hebben een nieuwe postcode gekregen en een aantal adressen in De Hoeven in Haarsteeg.  

Waarom een nieuwe postcode voor de dorpen Doeveren, Heesbeen, Oudheusden, Herpt en Hedikhuizen?
De namen van de dorpen Doeveren, Heesbeen, Oudheusden, Herpt en Hedikhuizen worden vaak niet herkend. PostNL en andere organisaties kennen namelijk alleen de woonplaats ‘HEUSDEN GEM HEUSDEN’. Als wij de namen van deze dorpen willen laten bestaan, zijn wij wettelijk verplicht om door PostNL een nieuwe unieke postcode uit te laten geven.

Waarom een nieuwe postcode voor een aantal adressen in De Hoeven in Haarsteeg?
Uit een analyse van PostNL blijkt dat een aantal adressen in De Hoeven in Haarsteeg een postcode had die hoorde bij de woonplaats ‘Heusden Gem Heusden’.  Omdat er voor alle adressen in Doeveren, Heesbeen, Oudheusden, Herpt en Hedikhuizen door PostNL een nieuwe postcode is uitgegeven, mag de postcode 5256 uitsluitend worden toegekend aan adressen in vesting Heusden. De 4 cijfers van een postcode mogen wettelijk namelijk maar aan 1 woonplaats worden toegewezen. Door PostNL is daarom een nieuwe postcode uitgegeven aan een aantal adressen in De Hoeven die hoort bij de woonplaats Haarsteeg (5254).

Wat zijn de nieuwe postcodes?
Bekijk hier de nieuwe postcodes die sinds 15 januari 2018 gelden (Tip: met de sneltoets ctrl-F kun je in het overzicht op je straat zoeken). Hier vind je het overzicht van de nieuwe postcodes ook als excel-bestand en als csv-bestand.

Hoe zie ik straks de postcodewijziging vermeld staan op MijnOverheid?
Op MijnOverheid zie je straks bij 'adresaangifte omschrijving' staan 'infrastructurele wijziging'. 

Wie kan ik bellen voor mijn vragen, advies, problemen of klachten?
Bel de gemeente via (073) 513 17 89 of mail naar info@heusden.nl onder vermelding ‘postcodewijziging’.
Kom je er zelf niet helemaal uit en vind je het prettig als iemand je informatie en advies kan geven over hoe je de nieuwe postcode kunt doorgeven? Dan kun je elke donderdag van 9.30 tot 11.30 uur terecht in de Kubus, Kasteellaan 23 in Oudheusden. Hier staat het wijkteam voor je klaar. Dit team biedt deze ondersteuning aan in samenspraak met de gemeente. Ben je niet in de gelegenheid om naar de Kubus toe te komen, bijvoorbeeld omdat je slecht ter been bent, bel dan op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur met Bijeen via (073) 78 201 78 zodat er een afspraak gemaakt kan worden bij je thuis. 

Wie is contactpersoon bij PostNL voor mijn vragen, problemen of klachten?
Klantenservice van PostNL die op verschillende manieren te bereiken is zoals vermeld staat op  www.postnl.nl/klantenservice

Uitgelicht